Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κόρη διεσταλμένη - Ξανθίππη Λευθεριώτου


οι λέξεις 

Σταγόνες χρώματα
θα λες
οι λέξεις
πως ήτανε διαμάντια
στο στέμμα σου
μικροί αγέννητοι πρίγκιπες.



Με το όνομά της

Δεν έδωσε στο παιδί το όνομά του.
Πέρασαν εβδομάδες και χρόνια
στην απομόνωση.
Χρειάστηκε μόνο ν' ανοίγει πού και πού
τις γρίλιες για το φως
το γκαζάκι για τις μολότωφ
το γόνατο για τις αγρυπνίες
το πιρούνι για να βγάζει τα μάτια της.

Κι εκείνη η Άνοιξη ερχόταν ξεδιάντροπη,
ορμητική
με κόκκινα και ροζ και πορτοκαλιά
στα πάρκα της.

Στις άκρες της τα δάχτυλα έτρεμαν
απ' το φόβο του κενού
της κάμπιας τη φαγουρόσκονη.

Βάθρο ψηλό και βαθύ
φυτρωμένο
δεν έλεγε να ξεραθεί
Τόσες φορές που το τράβαγε
άλλες τόσες ρίζωνε.

Το δήλωσε με το όνομα 
και το επώνυμό της.



Όπως θάλασσα

-Άνοιξε το παράθυρο και κοίταξέ με...
-Όπως χορτάρι, πουρνάρι και σκίνο;
-Όπως θάλασσα. Πνίγομαι.



Μην είναι η αγάπη

μια κόκκινη διάτρητη 
Πανοπλία;
Δε θέλω αίματα - είπες - 
Σπρώξε τα μολύβια στο πάτωμα
Βγάλε τη γλώσσα
στο Νι
μπροστά απ' τα χειλικόληκτα
και βάλε κραγιόν
στα σημεία στίξης.

Δε θέλω αίματα
- είπες - 
κι έβγαλες απ' την τσέπη
το αναισθητικό
- δίκην προφυλακτικού - 

Ο παράδεισος τελειώνει
μ' ένα ω-μέγα
κι ο πόθος να φυλάει το φόβο.

Οχυρώνομαι δεν οχυρώνομαι
Αυτή ανοίγει το πορτόνι
και σκάει από παντού.



Η πόλη είναι κόρη

Η κόρη της κυρά-Κατίνας
Καρυάτις
στην Ομόνοια
Έκανε ντους κάθε πρωί 
στο συντριβάνι
Κρεμούσε τις παντόφλες της
στο ΜΠΑΓΚΕΙΟΝ
και ανέβαινε ξυπόλητη
στ' Αναφιώτικα.

Μια μικρή δόση έρωτα στα Εξάρχεια
ήταν ικανή
να βάλει μπουρλότο
στους κάδους καθαριότητας
Να κολυμπήσει
στα χημικά και στ' απόβλητα
Να στήσει οδοφράγματα
στη Βαλτετσίου.

Τη βρήκαμε αναμαλλιασμένη
Πειραιώς και Ζήνωνος.
Είχε ακόμη στα χείλη της
εκείνο το κλασσικό μειδίαμα
Κόρης



Μη μου άπτου

Δε λέω, με βόλεψε η απαγόρευση
Έβγαλα και τ' αγκάθια απ' τα τριαντάφυλλα
Άνοιξα και το αποσμητικό χώρου
Πήρα απ' τις πασχαλιές το μωβ
Ένας ωραίος κάμπος τεντώθηκε στο σεντόνι μου
Δεν ήταν το φλογερό του alizarin που ήθελα, 
μα βόλεψε γρήγορα κι αυτό
Σε λίγο θα κοβόταν η κυκλοφορία στους δρόμους...
Φωτογραφίες μόνο 
ολόσωμες ανφάς - προφίλ
Επιθυμητές
Φιλιά - πολλά φιλιά - γλυκά φιλιά.
Η πόλη κάθε μέρα μεγαλώνει στα σπλάχνα μου
- είπες -
Παίρνω βαθιά αναπνοή και βουτώ
- σου είπα - .
Η πόλη ανασαίνει στους χτύπους σου 
Μπαίνεις με το τζάμι κλειστό
Καθρέφτης έχει γίνει το μπλε σου
"Μη μου άπτου" 
- είπες -
κι έβαλες το δείκτη στα χείλη. 



Υπερμετρωπία

Σαν ζύγωνε το βράδυ
άπλωνε την πετσέτα στα γόνατα
και μια λεκάνη νερό
για τα πόδια του.
Τα χέρια δεν τα κοίταζε ποτέ
ήταν τα ίδια
αυτά που είχε ράψει
το χάδι της.
Τα πόδια μόνο κοίταζε
τη σούστα απ' το σουμιέ
τα ελατήρια απ' το στρώμα
τις γρίλιες απ' την κάμαρη
και το βραχιολάκι της
με το κοχύλι πατημένο
στο πάτωμα
που όλα τα είχε δει.



Εκδόθηκες;

Ρωτούσαν οι αθεόφοβες.



In Vitro

Η κόρη 
Ήταν διεσταλμένη
Η βλεφαρίδα ακίνητη
Ο σφυγμός τρελός.

Έβαλες το δάχτυλο στο μάτι μου
να δεις
αν ξεψύχησα.



Άνυδρα

Να με στερείς
κάθε άγγιγμα
κάθε πηγή χαράς

Άνυδρα ωριμάζουνε
οι στίχοι του πάθους 



Κόρη διεσταλμένη

Στη γραμμή που έτρεμε
το φως
Κόρη διεσταλμένη
μάτια γλαρά
βασιλεύοντα 
Εσύ
Κολύμπησες στο πέλαγος
των μικρών θανάτων σου 
κι εγώ
στ' αποκαΐδια της χίμαιρας.





Εκδόσεις Cinnabar





Ζωγραφική
Ξανθίππη Λευθεριώτου
Ακρυλικά σε καμβά (60×60)









 



 








Σχόλια

Αγαπημένες Αναρτήσεις

Λιγες Και Μια Νυχτες - Ισίδωρος Ζουργός (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  Την άνοιξη του 1909, ο έκπτωτος σουλτάνος Αβδούλ Χαµίτ ο Β΄ εξορίζεται στη Θεσσαλονίκη και µένει έγκλειστος σε µια εντυπωσιακή έπαυλη. Εκεί, σύµφωνα µε το µυθιστόρηµα, θα διηγείται για λίγες νύχτες σ’ ένα µικρό κορίτσι τη ζωή του. Ένα εντεκάχρονο όµως αγόρι κρυφακούει… Εβδοµήντα χρόνια μετά, θα υπάρχει ακόµη µια νύχτα, µάλλον µια ζωή ολόκληρη σε µία µόνο νύχτα. Άλλωστε στον 20ό αιώνα αργούσε συχνά να ξηµερώσει. Το Λίγες και µία νύχτες, µε άξονα την ερωτική ιστορία που φωλιάζει στην καρδιά της αφήγησης, εξιστορεί µια περιπέτεια για το κυνήγι του πλούτου και την αναζήτηση της ευτυχίας. Το βιβλίο αναπλάθει µια µαγευτική συνοικία έξω από τα τείχη της Θεσσαλονίκης, αυτή των Εξοχών, που έσβησε για πάντα. Είναι ακόµη µια γραφή για τα σπίτια, φτωχικά και πλούσια, για το µέσα και το έξω τους, για τους τοίχους και τα έπιπλα όπου υφαίνονται οι ανάσες ζώντων και τεθνεώτων. Το Λίγες και µία νύχτες εµπεριέχει ακόµη κατά κάποιον τρόπο τον σχολιασµό του, διερωτάται πίσω από την κουίντα για τα άγ...

Σιωπηλά αλλά λαλίστατα ~ Ειρήνη Βεργοπούλου

  Εχθές, 28 Οκτωβρίου, σε επίσκεψη σε σπίτι υπεραγαπημένης φίλης στην πανέμορφη γειτονιά του Υμηττού, και περπατώντας για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες επί της οδού Κολοκοτρώνη, στις παρυφές του πάρκου Άρη Αλεξάνδρου, διότι για δεκαετίες διεσχιζα μόνο με το αυτοκίνητο το δρόμο αυτό, είχα την ευλογία της "συναντησης" με τις δύο λαβωμένες μεν, αλλά ακόμα ωραιότατες αυτές κυρίες, στολίδια της περιμέτρου του πάρκου, τις οποίες ίσως πια ελάχιστοι προσέχουν και χαιρετούν, αυτες όμως δεν σταματούν να νεύουν στον διαβάτη, υπομονετικά, καρτερικά. φωτ. Ειρήνη Βεργοπούλου

Ωδή ~ Κατερίνα Ατσόγλου

Προσεχτικά κλειδώνει τα συναισθήματα Έτσι η ζωή κυλά ήσυχα Τα κρεβάτια μένουν άθικτα και τα χαμόγελα στεγνά Είπες θα 'ρθεις ο κόσμος να χαλάσει Είπες θα 'ρθεις κι όλοι οι ποιητές γράφουν ποιήματα δίχως τέλος [1] Φωτ. sara.robin

Ενηλικίωση ~ Νίκος Μυλόπουλος

  Κινούμαι πάνω στην πληγή που δεν φαίνεται και ονομάζεται δρόμος Φορές ατέλειωτος οδηγεί στην απόλαυση Αν φτάσεις στο τέρμα πουλί θυμίζει που μόλις πέταξε Η ίδια η ζωή μοιάζει με τόπους και καταστάσεις Που ονειρεύονται την απόδραση. Προσπερνώντας τα αγέλαστα πρόσωπα Μένω εμβρόντητος μπροστά στη νεκρή πινακίδα Που την έξοδο δείχνει ανύπαρκτου κινδύνου. Ψαρεύω απ’ το παρελθόν να πιάσω το σήμερα Σε περιβάλλον ασταθές και ακατανόητο Οι πιο καλοί κι οι πιο κακοί στο τέλος επιβιώνουν. Οι υπόλοιποι όλοι γίνονται λίπασμα στα πάρκα της πόλης Μισής χαράς ανθεστήρια. Επιλεγμένος ψίθυρος η αγκαλιά Ύστερα έπεται η απουσία. Ματαιώσεις και ρωγμές ό,τι απέμεινε Από μια πάλλουσα ασημαντότητα. ‘House, Benbecula, Hebrides, 1954’ by photographer, Paul Strand. Scottish island inspiration for Alexander McQueen Spring/Summer 2017.

«Ἡ νύχτα μὲ συμφέρει» ~ Νίκος Καρούζος

Paris during the 1950s. Photo by Georg Stefan Troller. Πράγματι ἡ νύχτα μὲ συμφέρει. Πρῶτα-πρῶτα ἐλαττώνει τὶς φιλοδοξίες· ὕστερα διορθώνει τὶς σκέψεις· ἔπειτα συμμαζώνει τὴ θλίψη καὶ τὴν κάνει ὑποφερτότερη τὴ σιωπὴ μὲ σέβας ἀνατέμνει· ἐξαίρει τὴν ὄσφρηση μὰ προπάντων ἡ νύχτα περιζώνει. από τη συλλογή «Αντισεισμικός τάφος» (1984). Νίκος Καρούζος, «Τα ποιήματα Β΄ (1979-1990)», Εκδόσεις Ίκαρος

Αθωότητα ~ Χρίστος Λάσκαρης

Δεν ξέρει τίποτα η αυγή όταν χαράζει ευτυχισμένη και δυναμώνει και σε μέρα ξετυλίγεται. τίποτα απ’ το σκοτάδι που ζυγώνει. φωτ. Erina Espiritu

Τα Παράθυρα ~ Κ. Π. Καβάφης

Σ’ αυτές τες σκοτεινές κάμαρες, που περνώ μέρες βαρυές, επάνω κάτω τριγυρνώ για νάβρω τα παράθυρα.— Όταν ανοίξει ένα παράθυρο θάναι παρηγορία.— Μα τα παράθυρα δεν βρίσκονται, ή δεν μπορώ να τάβρω. Και καλλίτερα ίσως να μην τα βρω. Ίσως το φως θάναι μια νέα τυραννία. Ποιος ξέρει τι καινούρια πράγματα θα δείξει. (Από τα Ποιήματα 1897-1933, Ίκαρος 1984)