Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κόρη διεσταλμένη - Ξανθίππη Λευθεριώτου


οι λέξεις 

Σταγόνες χρώματα
θα λες
οι λέξεις
πως ήτανε διαμάντια
στο στέμμα σου
μικροί αγέννητοι πρίγκιπες.



Με το όνομά της

Δεν έδωσε στο παιδί το όνομά του.
Πέρασαν εβδομάδες και χρόνια
στην απομόνωση.
Χρειάστηκε μόνο ν' ανοίγει πού και πού
τις γρίλιες για το φως
το γκαζάκι για τις μολότωφ
το γόνατο για τις αγρυπνίες
το πιρούνι για να βγάζει τα μάτια της.

Κι εκείνη η Άνοιξη ερχόταν ξεδιάντροπη,
ορμητική
με κόκκινα και ροζ και πορτοκαλιά
στα πάρκα της.

Στις άκρες της τα δάχτυλα έτρεμαν
απ' το φόβο του κενού
της κάμπιας τη φαγουρόσκονη.

Βάθρο ψηλό και βαθύ
φυτρωμένο
δεν έλεγε να ξεραθεί
Τόσες φορές που το τράβαγε
άλλες τόσες ρίζωνε.

Το δήλωσε με το όνομα 
και το επώνυμό της.



Όπως θάλασσα

-Άνοιξε το παράθυρο και κοίταξέ με...
-Όπως χορτάρι, πουρνάρι και σκίνο;
-Όπως θάλασσα. Πνίγομαι.



Μην είναι η αγάπη

μια κόκκινη διάτρητη 
Πανοπλία;
Δε θέλω αίματα - είπες - 
Σπρώξε τα μολύβια στο πάτωμα
Βγάλε τη γλώσσα
στο Νι
μπροστά απ' τα χειλικόληκτα
και βάλε κραγιόν
στα σημεία στίξης.

Δε θέλω αίματα
- είπες - 
κι έβγαλες απ' την τσέπη
το αναισθητικό
- δίκην προφυλακτικού - 

Ο παράδεισος τελειώνει
μ' ένα ω-μέγα
κι ο πόθος να φυλάει το φόβο.

Οχυρώνομαι δεν οχυρώνομαι
Αυτή ανοίγει το πορτόνι
και σκάει από παντού.



Η πόλη είναι κόρη

Η κόρη της κυρά-Κατίνας
Καρυάτις
στην Ομόνοια
Έκανε ντους κάθε πρωί 
στο συντριβάνι
Κρεμούσε τις παντόφλες της
στο ΜΠΑΓΚΕΙΟΝ
και ανέβαινε ξυπόλητη
στ' Αναφιώτικα.

Μια μικρή δόση έρωτα στα Εξάρχεια
ήταν ικανή
να βάλει μπουρλότο
στους κάδους καθαριότητας
Να κολυμπήσει
στα χημικά και στ' απόβλητα
Να στήσει οδοφράγματα
στη Βαλτετσίου.

Τη βρήκαμε αναμαλλιασμένη
Πειραιώς και Ζήνωνος.
Είχε ακόμη στα χείλη της
εκείνο το κλασσικό μειδίαμα
Κόρης



Μη μου άπτου

Δε λέω, με βόλεψε η απαγόρευση
Έβγαλα και τ' αγκάθια απ' τα τριαντάφυλλα
Άνοιξα και το αποσμητικό χώρου
Πήρα απ' τις πασχαλιές το μωβ
Ένας ωραίος κάμπος τεντώθηκε στο σεντόνι μου
Δεν ήταν το φλογερό του alizarin που ήθελα, 
μα βόλεψε γρήγορα κι αυτό
Σε λίγο θα κοβόταν η κυκλοφορία στους δρόμους...
Φωτογραφίες μόνο 
ολόσωμες ανφάς - προφίλ
Επιθυμητές
Φιλιά - πολλά φιλιά - γλυκά φιλιά.
Η πόλη κάθε μέρα μεγαλώνει στα σπλάχνα μου
- είπες -
Παίρνω βαθιά αναπνοή και βουτώ
- σου είπα - .
Η πόλη ανασαίνει στους χτύπους σου 
Μπαίνεις με το τζάμι κλειστό
Καθρέφτης έχει γίνει το μπλε σου
"Μη μου άπτου" 
- είπες -
κι έβαλες το δείκτη στα χείλη. 



Υπερμετρωπία

Σαν ζύγωνε το βράδυ
άπλωνε την πετσέτα στα γόνατα
και μια λεκάνη νερό
για τα πόδια του.
Τα χέρια δεν τα κοίταζε ποτέ
ήταν τα ίδια
αυτά που είχε ράψει
το χάδι της.
Τα πόδια μόνο κοίταζε
τη σούστα απ' το σουμιέ
τα ελατήρια απ' το στρώμα
τις γρίλιες απ' την κάμαρη
και το βραχιολάκι της
με το κοχύλι πατημένο
στο πάτωμα
που όλα τα είχε δει.



Εκδόθηκες;

Ρωτούσαν οι αθεόφοβες.



In Vitro

Η κόρη 
Ήταν διεσταλμένη
Η βλεφαρίδα ακίνητη
Ο σφυγμός τρελός.

Έβαλες το δάχτυλο στο μάτι μου
να δεις
αν ξεψύχησα.



Άνυδρα

Να με στερείς
κάθε άγγιγμα
κάθε πηγή χαράς

Άνυδρα ωριμάζουνε
οι στίχοι του πάθους 



Κόρη διεσταλμένη

Στη γραμμή που έτρεμε
το φως
Κόρη διεσταλμένη
μάτια γλαρά
βασιλεύοντα 
Εσύ
Κολύμπησες στο πέλαγος
των μικρών θανάτων σου 
κι εγώ
στ' αποκαΐδια της χίμαιρας.





Εκδόσεις Cinnabar





Ζωγραφική
Ξανθίππη Λευθεριώτου
Ακρυλικά σε καμβά (60×60)









 



 








Σχόλια

Αγαπημένες Αναρτήσεις

2 Ποιήματα ~ Γρηγόρης Σακαλής

 Γαλήνη Με τη γιόγκα με τη σωματική άσκηση προσπαθείς να λύσεις διάφορα θέματα του εαυτού σου να τα αντιμετωπίσεις μα είναι κάτι άλλο πιο βαθύ που σου λείπει είναι η αυτογνωσία χρειάζεσαι διαλογισμό για να γνωρίσεις πρώτα τον εαυτό σου κι ύστερα τους άλλους την ανθρώπινη φύση όλα είναι πνευματικά αυτός είναι ο χρυσός κανόνας από εκεί ξεκινούν όλα και εκεί καταλήγουν όταν το πνεύμα σου βρει τη γαλήνη τότε θα έρθει η ισορροπία σώματος - νου και θα βρεις τη φώτιση. Τρόπος ζωής Μέσα στα πολλά φτιασίδια κυκλοφορείς και χάνεσαι μόνη τις νύχτες στα μαγαζιά τριγυρνάς στα μπαρ και τα κλαμπ ξοδεύεις την ύπαρξη σου και πέρασες έτσι τα καλύτερα σου χρόνια ικέτις στον ανύπαρκτο ναό μιας διασκέδασης χωρίς νόημα τώρα εγχειρίζεσαι για να παραμείνεις όμορφη μα δεν ξέρεις ότι η ομορφιά είναι κάτι σχετικό και πάντως όχι αυτό που προσπαθείς να γίνεις για να συνεχίσεις να ζεις μ΄αυτό τον λανθασμένο τρόπο που πέρασες ως τώρα τη ζωή σου.

Ενηλικίωση ~ Νίκος Μυλόπουλος

  Κινούμαι πάνω στην πληγή που δεν φαίνεται και ονομάζεται δρόμος Φορές ατέλειωτος οδηγεί στην απόλαυση Αν φτάσεις στο τέρμα πουλί θυμίζει που μόλις πέταξε Η ίδια η ζωή μοιάζει με τόπους και καταστάσεις Που ονειρεύονται την απόδραση. Προσπερνώντας τα αγέλαστα πρόσωπα Μένω εμβρόντητος μπροστά στη νεκρή πινακίδα Που την έξοδο δείχνει ανύπαρκτου κινδύνου. Ψαρεύω απ’ το παρελθόν να πιάσω το σήμερα Σε περιβάλλον ασταθές και ακατανόητο Οι πιο καλοί κι οι πιο κακοί στο τέλος επιβιώνουν. Οι υπόλοιποι όλοι γίνονται λίπασμα στα πάρκα της πόλης Μισής χαράς ανθεστήρια. Επιλεγμένος ψίθυρος η αγκαλιά Ύστερα έπεται η απουσία. Ματαιώσεις και ρωγμές ό,τι απέμεινε Από μια πάλλουσα ασημαντότητα. ‘House, Benbecula, Hebrides, 1954’ by photographer, Paul Strand. Scottish island inspiration for Alexander McQueen Spring/Summer 2017.

Η Θεία Κωμωδία του Δάντη, μεταφρ. Νίκος Καζαντζάκης

  Στο μεσοστράτι απάνω τής ζωής μας σε σκοτεινό πλανέθηκα ρουμάνι γιατί ’ταν η ίσια στράτα αστοχημένη... [nel mezzo del cammin di nostra vita mi ritrovai per una selva oscura, chè la diritta via era smarrita...] Η Θεία Κωμωδία του Δάντη, μεταφρ. Νίκος Καζαντζάκης   Antonio Masotti Gente della Bassa (1963)

«Ἡ νύχτα μὲ συμφέρει» ~ Νίκος Καρούζος

Paris during the 1950s. Photo by Georg Stefan Troller. Πράγματι ἡ νύχτα μὲ συμφέρει. Πρῶτα-πρῶτα ἐλαττώνει τὶς φιλοδοξίες· ὕστερα διορθώνει τὶς σκέψεις· ἔπειτα συμμαζώνει τὴ θλίψη καὶ τὴν κάνει ὑποφερτότερη τὴ σιωπὴ μὲ σέβας ἀνατέμνει· ἐξαίρει τὴν ὄσφρηση μὰ προπάντων ἡ νύχτα περιζώνει. από τη συλλογή «Αντισεισμικός τάφος» (1984). Νίκος Καρούζος, «Τα ποιήματα Β΄ (1979-1990)», Εκδόσεις Ίκαρος

Niels Lyhne ~ Jacobsen Jens Peter (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

        Το Νιλς Λυν, ένα μυθιστόρημα με αυτοβιογραφική χροιά, είναι η ιστορία ενός ανθρώπου που γεννιέται με προδιαθέσεις προς το όνειρο και όχι τη δράση. Αυτό που ονειρεύεται δεν είναι αδύνατο, θα 'πρεπε μονάχα η πραγματικότητα να δεχτεί να μοιάσει με τις εσωτερικές του επιθυμίες. Όμως ο Νιλς Λυν κλείνεται μέσα στο όνειρο. Παρ' όλο που φλεγόταν από την επιθυμία ν' αγαπήσει, δεν γνώρισε παρά μόνο μέτριες ή ημιτελείς περιπέτειες. Φιλόδοξος, πήγαινε από τη μια αποτυχία στην άλλη. Ο Γενς Πήτερ Γιάκομπσεν έγραψε το βιβλίο αυτό για τους άνδρες και τις γυναίκες που του μοιάζουν, σαν ένα φιλικό οδηγό. Είναι η ιστορία ανθρώπων πολύ εξιδανικευμένων για τον κόσμο όπου έζησαν και για τους έρωτες για τους οποίους υπέφεραν, "ψυχές σκοτεινές και βαθιές που το πεπρωμένο έκλεισε μέσα σ' ένα κύκλο μέτριων δυστυχιών", έγραφε ο Έντμοντ Ζαλού στον πρόλογο της γαλλικής έκδοσης. Τοποθετούσε το Νιλς Λυν σ' "ένα απ' αυτά τα βιβλία που αγγίζουν βαθιά τις πιο συναισθηματικ...

Παιδικές Λαχτάρες ~ Κατερίνα Ατσόγλου

  Μες τις παιδικές λαχτάρες ακούς τη ζωή. Φωνάζει δυνατά και άναρχα μαζεύει κοχύλια και φτιάχνει στην άμμο κάστρα. Δεν κρατά τα προσχήματα μήτε νοιάζεται για το « τι θα πει ο κόσμος ». Ο κόσμος όλος είναι τα χέρια τους. Το βάρος της μοναξιάς, Εκδόσεις Βακχικόν, Αθήνα 2024, σελ.50 Photo By: Thomas Veres

Οι φάροι ~ Κατερίνα Ατσόγλου

  Γέμισα τα χρόνια μου καταστροφές και τα σεντόνια μου αλμύρα. Μούσκεψαν τα μαξιλάρια πίκρα και στα όνειρα ζούσα συμφορές. Τεμαχισμένα κορμιά με κοιτούσαν με μίσος κι απορία. Ζητούσαν να καταλάβω μιαν άδικη μοίρα και πως στη ζωή ευτυχισμένος δεν είναι εκείνος που χαμογελά. Τώρα, χτίζω φάρους και ανάβω φωτιές κάποιο σημάδι να έχουν οι μόνοι να νιώθουν πως κάποιος τους νοιάζεται κι ας μην τους σώσει ποτέ. Το βάρος της μοναξιάς, εκδ.Βακχικόν, σελ.9 η φωτογραφία είναι από το διαδίκτυο